Građevinska tvrtka Makro 5 povukla je prošloga tjedna u Sloveniji zahtjev Državne revizijske komisije za reviziju javnog ugovora za dogradnju i proširenje kontejnerskog terminala u Luci Kopar.
Tako je najveća slovenska luka dobila zeleno svjetlo za realizaciju najveće investicije u posljednjem desetljeću.
U tvrtki Makro 5 konstrukcija, koju su u Luci Koper odabrali za gradnju zgrade novog putničkog terminala, željeli su dobiti i projekt dogradnje kontejnerskog terminala. Budući da su ih u Luci odbili, sredinom studenog obratili su se Državnoj revizijskoj komisiji, ali su u četvrtak povukli zahtjev za reviziju, stoji u objavi na stranicama Komisije.
Prema informacijama Dela, jedinu ponudu na tom natječaju dostavio je Kolektor Koling Inženiring kao vodeći partner.
S njim će, prema neslužbenim informacijama lista, surađivati i Gradtech, Adriaing Koper, Kolektor CPG, CGP Novo mesto i Grafist. Ponuđena cijena je 153 milijuna eura bez poreza na dodanu vrijednost (PDV), što je znatno iznad procijenjene vrijednosti radova.
Manji prihodi od ležarina
U Luci Kopar nadaju se da
će proširenjem sjevernog dijela kontejnerskog pristaništa, uz koji bi se
dogradio novi objekt, prekrcati i privremeno uskladištiti 1,75 milijuna
kontejnera godišnje, što je više od pola milijuna kontejnera više nego
što trenutačno mogu primiti. Kako su u listopadu pojasnili za STA, tom
investicijom žele zadržati status najveće kontejnerske luke na Jadranu.
Gradnja će trajati najvjerojatnije do kraja 2027., što prati i dinamiku izgradnje drugog kolosijeka između Divače i Kopra. Kako pišu Primorske novice, za investiciju će se more produbiti na 14,5 metara, pri čemu će se iskopati 68.000 kubika mulja. To će biti ostavljeno na 4 kilometra udaljenoj Bonifiki u Ankari.
Novi putnički terminal, za koji je Luka u kolovozu dobila građevinsku dozvolu, prve bi putnike trebao primiti sljedećeg proljeća. Građevinska tvrtka Makro 5 je nakon pregovora najviše smanjila cijenu i na kraju ponudila izvođenje radova za 2,99 milijuna eura bez PDV-a.
Na razini grupe Luka Kopar je u devet mjeseci ostvarila 242,8 milijuna eura čistih prihoda od prodaje, što je četiri postotna boda više nego u istom razdoblju lani i u skladu s poslovnim planom. Neto dobit dosegnula je 49,3 milijuna eura. Prema navodima uprave Luke Koper, u odnosu na prethodnu godinu, u strukturi prihoda veći su prihodi od prekrcaja brodova te zbog većeg obujma usluga punjenja i pražnjenja kontejnera i drugih dodatnih usluga za robu.
S druge strane, zbog skraćenja vremena skladištenja kontejnera i druge robe na skladištu smanjeni su prihodi od ležarina, vidljivo je iz nerevidiranog izvješća o devetomjesečnom poslovanju koje je Luka objavila na internetskim stranicama Ljubljanske burze.
Prekrcaj brodova bio je sa 17,2 milijuna tona dva posto veći nego u istom razdoblju 2023. i jedan posto veći od planiranog. Jasno je da će realizacijom širenja kontejnerskog terminala Koper baciti rukavicu susjednim sjevernojadranskim lukama, prije svega Trstu i Rijeci.
No, do tada će proći još mnogo vremena, a Rijeka će u međuvremenu postati najjača kontejnerska luka na Jadranu. Terminal Brajdica lani je ostvario rekordne rezultate, a u punom je zamahu i izgradnja terminala na Zagrebačkoj obali.
Riječki promet – 14 mil. tona
Gradnjom nove
infrastrukture, nedavno otvorene nove, najskuplje ceste u Hrvatskoj
vrijedne više od 60 milijuna eura, D403 koja obilazi grad i s autoceste
dolazi do rive, preko gradnje pruge na lučkom prostoru, uz proširenje
kapaciteta prihvata kontejnerskog tereta, u Rijeku će moći pristajati
najveći teretni brodovi koji plove svjetskim morima.
Jedan od velikih strateških državnih projekata koji se provodi na terenu je Rijeka Gateway, zajednica ponuditelja kao dio grupacije svjetski poznate kompanije Maersk koja diktira svjetske trendove u brodarstvu i kontejnerskom prijevozu. Oni će investirati u riječku luku više od 400 milijuna eura, kazao je direktor Lučke uprave, i kroz koncesiju u sklopu koje će urediti novo pristanište, zaposlit će čak 300 ljudi.
Projekt novog kontejnerskog terminala Zagreb Deep Sea najveći je kapitalni projekt Lučke uprave Rijeka koji se gradi u dvije faze. Završetak radova na novom kontejnerskom terminalu na Zagrebačkom pristaništu, predstavlja ujedno i završetak sveobuhvatnog projekta obnove riječkog prometnog pravca, pod nazivom Rijeka Gateway projekt.
Taj će novi terminal biti završen sredinom 2025. i podići će promet luke već u prvoj godini rada, dakle u 2025. za 500.000 kontejnerskih jedinica na pristaništu, što je pet milijuna tona novog tereta. Sadašnji je promet luke 14 milijuna tona.